Ik ga je zwepen! - Reisverslag uit Brownsweg, Suriname van Kim Hoogeboom - WaarBenJij.nu Ik ga je zwepen! - Reisverslag uit Brownsweg, Suriname van Kim Hoogeboom - WaarBenJij.nu

Ik ga je zwepen!

Blijf op de hoogte en volg Kim

08 November 2012 | Suriname, Brownsweg

Weer een nieuwe week achter de rug en weer een week minder in Suriname.
Het was een week waarin google storm verspelde, waar op zat te verwachten omdat het zo lekker een dag kan vullen dacht ik. Dagen gewacht op storm, niks.. Kom ik de bus uit en ik sta nog amper buiten en het begint te regenen. Niet een klein miezer buitje, nee gelijk goed ook. Ik als Hollandse meid ben toch wel wat gewent dus ben gewoon doorgelopen. Ik kan er wel tegen! Dacht ik. Aan het eind van het verhaal was ik doorweekt.

Verder was het ook een week waarin er steeds meer kinderen bij komen in de klas en de teller nu ergens richting 40 gaat. Een week waarin ik ook weer met 35 van deze kinderen de dag weer alleen moest door zien te komen.
Een moeder kwam 's ochtends haar kind weg brengen en vroeg me of ik alleen stond. Ik vertelde haar dat ik het niet precies wist maar dat ik het wel zou zien. Ik had mijn programma klaar. Tien minuten later is de moeder terug met in haar hand een dun takje. Met de woorden ' Deze ga je nodig hebben' legt ze het op mijn tafel en gaat terug naar huis.
Wat ik ermee moest doen had ik begrepen van de kinderen waarbij ik logeer. Toen zij 's avonds schooltje speelden hoorde ik de 'juf' zeggen: 'Kijk uit of ik ga je zwepen'. Dit leek bijna een stop woordje van deze juf en er werd heel wat af gezweept. Zeker toen de juf even naar de winkel ging en toen ze terug kwam hoorde dat er kinderen waren opgestaan..

Maar de moeder had gelijk. 35 peuters kunnen iemand, ook van mijn leeftijd, aardig overspannen maken. Al was mijn straf het lekker ouderwetse apart zetten in een hoek. Deze week geprobeerd de woorden haan en kip te leren. Deze zien we regelmatig verschijnen rond tien uur als het tijd is voor eten en drinken en regelmatig moet ik ze uit de klas jagen. Onderdeel van deze poging: Het maken van een kleurplaat met het desbetreffende dier met de naam erbij. Nadeel van stage in het binnenland:
Geen kopier apparaat. Dus gewoon 35 keer een haan tekenen en uiteindelijk het er ook nog bij schrijven..

Met nog 1 week te gaan op stage heb ik de score van mijn aanwezigheid geteld. Hoewel ik de eerste tijd probeerde met een volledig programma kleuren en andere begrippen erin te krijgen kwam dat uit op niets. Inmiddels kennen de kinderen wel de woorden: Zitten, luisteren, open, dicht (te gebruiken bij tassen en bekers) de zin: wil je plassen? (mijn vraag als de kinderen wiebelend naar me toe komen. Dit vragen ze nu aan mij als ze moeten plassen..) en de woorden lieve schat en knuffel. Niks geen kleuren of dieren namen.

Na nu weer opgedroogd te zijn en de wasmachine weer aangezet te hebben ga ik genieten van een heerlijk roseetje met wat pinda's gekregen met de post uit Lelystad, heel erg leuk!
Ook ben ik blij te horen dat mijn lamp (bijna) heel is aangekomen, wel eens waar niet in Teylingen in 1e instantie dus heel erg bedankt mam en pap!



  • 09 November 2012 - 12:00

    Martin Kerkvliet:

    35 kinderen in de hoek gezet...? Wow.
    Maar lovenswaardig dat je niet geslagen hebt, terwijl ze er blijkbaar om vróegen! :-) Niet makkelijk hoor: hoever ga je mee in de cultuur en hoe sterk zijn je eigen waarden?
    Hit me baby, one more week!?

  • 09 November 2012 - 16:23

    Ria En Ron:

    lieve kim onvoorstelbaar maar in de jaren 60 was het vooral op de jongens school nog heel normaal dat je bij ons geslagen werd.of je kreeg wel iets naar je hoofd geslingerd,schoolborstel,krijtje.
    Ook je vader kent dit soort verhalen van zijn schooltijd.
    En soms denk je vroeger maar als je nadenkt is dit niet echt lang geleden.
    Ik vermoed dat ze op andere europeese scholen ook met harde hand op treden.
    Knap om toch bij je positieve blijven en niet mee gaat naar dit soort straffen.
    en ach er komt een tijd dat je om lacht om deze periode.Fijne stage week volgende week

  • 09 November 2012 - 23:23

    Elly:

    Goed van je dat je ze ook de woorden lieve schat en knuffel hebt geleerd! Dat horen ze ws niet zo vaak, anders hoef je ze het niet te leren... En het woord zwepen kennen ze wel, dat zegt wel wat...
    Geef ze maar een hoop knuffels die laatste week:)
    Liefs,
    Elly

  • 09 November 2012 - 23:23

    Elly:

    Goed van je dat je ze ook de woorden lieve schat en knuffel hebt geleerd! Dat horen ze ws niet zo vaak, anders hoef je ze het niet te leren... En het woord zwepen kennen ze wel, dat zegt wel wat...
    Geef ze maar een hoop knuffels die laatste week:)
    Liefs,
    Elly

  • 10 November 2012 - 19:19

    Doris:

    Kim, wat gaat de tijd hard.
    Hoe komt het dat je nog 1 week stage te gaan hebt.
    Jammer dat de kinderen inderdaad schijnbaar alleen door slaan tot orde geroepen kunnen worden en dikke compliment dat jij dat niet nodig hebt.En dat met 35 kinderen. Je bent een gewldige lieve juf. Hoop geduld heb je nodig gehad maar je kunt zien dat je ook op een andere manier kunt straffen en schijnbaar begrijpen ze dus heel goed wat je bedoelt.
    Ja leuk he zo n tropisch regenbuitje. Kort maar hevig en erg nat!!!
    Maak er de laatste week wat van leer ze zingen en lachen enorm belangrijk.
    En jij ook een dikke knuffel en bedankt voor je kaart. Ik was heel blij verrast.
    Dank je wel
    XXX

  • 10 November 2012 - 19:19

    Doris:

    Kim, wat gaat de tijd hard.
    Hoe komt het dat je nog 1 week stage te gaan hebt.
    Jammer dat de kinderen inderdaad schijnbaar alleen door slaan tot orde geroepen kunnen worden en dikke compliment dat jij dat niet nodig hebt.En dat met 35 kinderen. Je bent een gewldige lieve juf. Hoop geduld heb je nodig gehad maar je kunt zien dat je ook op een andere manier kunt straffen en schijnbaar begrijpen ze dus heel goed wat je bedoelt.
    Ja leuk he zo n tropisch regenbuitje. Kort maar hevig en erg nat!!!
    Maak er de laatste week wat van leer ze zingen en lachen enorm belangrijk.
    En jij ook een dikke knuffel en bedankt voor je kaart. Ik was heel blij verrast.
    Dank je wel
    XXX

  • 10 November 2012 - 19:19

    Doris:

    Kim, wat gaat de tijd hard.
    Hoe komt het dat je nog 1 week stage te gaan hebt.
    Jammer dat de kinderen inderdaad schijnbaar alleen door slaan tot orde geroepen kunnen worden en dikke compliment dat jij dat niet nodig hebt.En dat met 35 kinderen. Je bent een gewldige lieve juf. Hoop geduld heb je nodig gehad maar je kunt zien dat je ook op een andere manier kunt straffen en schijnbaar begrijpen ze dus heel goed wat je bedoelt.
    Ja leuk he zo n tropisch regenbuitje. Kort maar hevig en erg nat!!!
    Maak er de laatste week wat van leer ze zingen en lachen enorm belangrijk.
    En jij ook een dikke knuffel en bedankt voor je kaart. Ik was heel blij verrast.
    Dank je wel
    XXX

  • 10 November 2012 - 19:19

    Doris:

    Kim, wat gaat de tijd hard.
    Hoe komt het dat je nog 1 week stage te gaan hebt.
    Jammer dat de kinderen inderdaad schijnbaar alleen door slaan tot orde geroepen kunnen worden en dikke compliment dat jij dat niet nodig hebt.En dat met 35 kinderen. Je bent een gewldige lieve juf. Hoop geduld heb je nodig gehad maar je kunt zien dat je ook op een andere manier kunt straffen en schijnbaar begrijpen ze dus heel goed wat je bedoelt.
    Ja leuk he zo n tropisch regenbuitje. Kort maar hevig en erg nat!!!
    Maak er de laatste week wat van leer ze zingen en lachen enorm belangrijk.
    En jij ook een dikke knuffel en bedankt voor je kaart. Ik was heel blij verrast.
    Dank je wel
    XXX

  • 12 November 2012 - 17:53

    Rick:

    vroeger had je de uitdrukking onder de duim houden toen mochten de mannen hun vrouw slaan met een stok die net zo dik was als de duim Dus als je de kinderen "onder de duim wilt houden" is het takje niet genoeg

    we wensen je veel plezier dat je weer een leuke week tegemoed komt

    gr rick & chantal

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Brownsweg

Mijn eerste reis

.

Recente Reisverslagen:

29 November 2012

Dag Roti, Hallo Kroket

21 November 2012

Op stap met de zonnebloem

17 November 2012

Ain't No Mountain High Enough

08 November 2012

Ik ga je zwepen!

02 November 2012

Ronde 3: Ik en Obama
Kim

Actief sinds 28 Aug. 2012
Verslag gelezen: 976
Totaal aantal bezoekers 18877

Voorgaande reizen:

01 September 2012 - 29 November 2012

Mijn eerste reis

Landen bezocht: