Op stap met de zonnebloem - Reisverslag uit Galibi, Suriname van Kim Hoogeboom - WaarBenJij.nu Op stap met de zonnebloem - Reisverslag uit Galibi, Suriname van Kim Hoogeboom - WaarBenJij.nu

Op stap met de zonnebloem

Blijf op de hoogte en volg Kim

21 November 2012 | Suriname, Galibi

'Vind je het niet erg om met ons bejaarden op stap te gaan?"
" Agh ja, Zolang ik maar ik Galibi kom eigenlijk.'

Maandag en dinsdag ben ik op stap geweest naar de nummer 1 van de to do list: Galibi. Waarom nummer 1, vanwege een dierentuin.. Ieder zo zijn plezier toch?

Maandag ochtend werd ik opgehaald door de bus. De rest van de groep gingen we nog ophalen want die waren op doorreis.
De gids was wat stil en na een kort gesprekje bleek dat hij een gezellig avond had gehad en nu een flinke kater had. Na de nodige tussenstops (water kopen voor de gids, frisse lucht.. voor de gids, even een loopje.. voor de gids) kwamen we bij de groep. Een groep ouderen onder leiding van een jonge Surinaamse gids kwam ons vergezellen.
Niks geen geraniums voor deze mensen.
Algauw werden er verhalen verteld over billen van 8 hectare, zo groot dat de rug niet tegen de leuning komt als je zit en daalde het niveau tot een historisch dieptepunt.

Het was een lange rit, maar erg gezellig!
En het was het waard.
Bij aankomst gingen we eerst rusten en genieten daarna de dorps wandeling. En ik vragen aan de gids, gaan we dan naar de dierentuin..?
Vraagt hij waarom ik er heen wil, het stelt niks voor en de man die het beheert is er al een tijdje niet...
Na wat zeuren zijn we toch gaan kijken en heb ik de aapjes gezien, de toekan, papegaaien en neusbeertjes. Ieder dier met tanden en doorzettingsvermogen is verdwenen...
Twee vogels waren niet zo zeker van de verkregen vrijheid en bleven bij hun hok zitten.
Het was, zoals de groep zei: Enig!

Mijn dagen waren dus sowieso goed. Ik had de dierentuin gezien en ieder momentje van vrije tijd ging ik er weer even heen want een voordeel van de afwezigheid van de opzichter is dat je geen entree hoeft te betalen.

Verder zijn we nog even bij Frans Guyana geweest. Dat is alleen leuk om te zeggen want er was verder niet zoveel aan. Ook daar zitten veel Fransen..

Ik hou het kort maar ik wilde jullie de jaloers makende foto's niet onthouden voor zij die geen facebook hebben!




  • 21 November 2012 - 20:20

    Ria Hoogeboom:

    lieve kim
    als iets gratis is moet je ervan profiteren je bent en blijft een echte nederlander.veel plezier bijna laatste week

  • 21 November 2012 - 21:45

    Lianne:

    Ja jaloers. Zeker als ze het hier hebben over kou, sneeuw en alles ;)
    Geniet maar lekker.

    X Lianne

  • 22 November 2012 - 16:33

    Elly:

    Jaloers, inderdaad, maar we gunnen het je van harte! En bij Carmen is vooral die met het aapje op je schouder favoriet:)

    Liefs uit Lelystad (wat gaat de tijd nu snel!)

  • 24 November 2012 - 15:51

    Doris:

    Hoi Kim,
    Alweer je laatste week.
    Leuk de dierentuin! Maar ik vind je toch een beetje angstig kijken met het aapje.Maar wel geinig.
    En volgens mij is dit soort bejaardenuitstapjes niet verkeerd. en je kan vertellen dat je ook nog in Frans Gyyana bent geweest en dat kan niet iedereen.
    Geniet nog even van je laatste luie dagen ook van de zon en de temperatuur en we zien je nu snel.
    En kanjer je hebt t wel gedaan!!!!!

  • 24 November 2012 - 16:49

    Aad Van Der Wiel:

    Hallo Kim,

    Ik heb in deze periode door jouw foto's en verhalen weer veel van Suriname gezien.
    In die ruim 40 jaar is er veel veranderd, maar de mensen en de cultuur is toch redelijk het zelfde gebleven.
    Ook de foto's van Bronsweg en omgeving met de beroemde waterval, wel hoog maar een klein stroompje.
    Ben je in Galibi ook nog naar het strand geweest voor de beroemde schildpadden?
    En in Saint Laurant een bezoek gebracht aan de beroemde/beruchte gevangenis, de voor hof naar Duivelseiland.
    Nu geniet van het land en de natuur, ondanks de kleine regentijd is het daar beter dan hier met de temperaturen van 2 a 5 graden.

    Veel plezier, Grotjes Aad van der Wiel

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Galibi

Mijn eerste reis

.

Recente Reisverslagen:

29 November 2012

Dag Roti, Hallo Kroket

21 November 2012

Op stap met de zonnebloem

17 November 2012

Ain't No Mountain High Enough

08 November 2012

Ik ga je zwepen!

02 November 2012

Ronde 3: Ik en Obama
Kim

Actief sinds 28 Aug. 2012
Verslag gelezen: 429
Totaal aantal bezoekers 18869

Voorgaande reizen:

01 September 2012 - 29 November 2012

Mijn eerste reis

Landen bezocht: